Saturday, January 7, 2012

Teori Perkembangan Kreativiti Paul Torrence

Merupakan proses memupuk dan mengembangkan kreativiti para pelajar melalui:
a)      Penyoalan – rangsangan melalui proses penyoalan melalui sesi kritikan seni.
b)     Penemuan – penemuan baru melalui penyelidikan dan kajian.
c)      Pemerhatian – tidak hanya tertumpu kepada deria pengamatan semata-mata sebaliknya turut melibatkan deria sentuhan dan sebagai.
d)     Percubaan – usaha berterusan bagi mendapatkan hasil terbaik. Individu kreatif akan terus bereksperimentasi bagi mendaptkan kesan dan hasil yang diinginkan.
e)      Penerokaan – penerokaan dan eksplorasi merujuk kepada galakan untuk memanipulasi pelbagai barangan dan alat yang terdapat di sekeliling.
f)       Memanipulasi – menggunakan objek dan bahan yang terdapat di sekeliling untuk dijadikan hasilan seni.
g)     Aktiviti/bermain – kreativiti dapat dirangsang melalui aktiviti bermain melalui permainan yang berbentuk akademik.

No comments:

Post a Comment